Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Jag satte klockan på 04.00 och jag gick upp för att dubbelduscha med Hibiskrubb.

Maken körde ner mig till Östra och jag gick in på avdelningen 05.45, där jag blev inskriven. De satte kanyler och tog två rör blod samt vägning. Jag tog på mig de supersnygga trosorna och en skjorta med knytning i nacken. Jag fick en säng och fick reda på att de planerade hämta mig kl 07.00.

Jag somnade till en stund och exakt kl 7 kom en ung kille och hämtade mig. Det kändes konstigt att bli körd i en säng då jag inte var sjuk. Rullades in till operationsväntrummet. Där jobbade två personer som förberedde genom att tvätta operationsområdet på magen. Jag fick på mig snygga, varma termostrumpor och en vadderad mössa.

Det kom fler och fler patienter och de hade samma procedur med dem.

När klockan närmade sig 8.00 började det pratas om datorhaveri. Ingen kom in i journalsystemet och kirurgerna kom att diskutera huruvida de kunde operera eller inte. Dom kom inte heller åt provsvaren från labbet. Min kirurg Per, kom och presenterade sig och vi pratade lite. Han ansåg att det fungerade att operera mig eftersom jag inte har några konstigheter i min journal, så jag rullades in till operationssalen kl 08.30.

Dom spände fast mig mot en fotplatta och höjde huvudändan en bit och jag fick säga om det kändes ok eller inte. Sedan låg jag med armarna ut åt båda sidorna som Jesus på korset 😉

Jag frågade narkosläkaren om de sätter in ett rör i halsen. Hon berättade då att den narkosen de använder gör att jag inte kan andas själv. Så fort jag somnat så får jag hjälp med det. Innan jag somnade så fick jag blåsa upp lungorna kraftigt, för att inte lungorna skulle falla ihop och jag kände att det var olustigt då de satte ett motstånd så jag inte kunde andas ut. Sedan gick jag in i djupsömn. Operationen tog 1,5 timme.

IMG_1470

Jag vaknade upp på uppvaksavdelningen och kände mig bara lite tung i ögonen. Ingen smärta över huvudtaget men fruktansvärt hes och framförallt torr i munnen.

Det enda jag fick var en skumgummitopp med vatten att badda mun och läppar med.

Jag kom tillbaka till avdelningen efter 4 timmar på uppvaket och var förvånansvärt pigg.

Jag hade inga som helst problem med att röra mig och vara uppe och traska. Jag hade en rumskamrat som hade gjort samma operation dagen innan och vi hade båda samma förundran över hur bra vi mådde. Det enda jag fick var panodil med jämna mellanrum.

Dagen efter fick jag börja smutta på vatten. Jag skulle få i mig minst 15 dl under dagen. När klockan var 12 fick jag börja äta flytande kost. Jag fick en väldigt god fisksoppa med dill. Det var inga problem med att få ner den. Det var ca 1,5 dl. Jag åt också lite yoghurt den dagen. Jag fick i mig min vätska som jag skulle och när jag pratade med min kirurg bestämde vi att jag skulle få gå hem dagen efter när jag vaknat.

Denna sjukhusvistelse har varit kanonbra från början till slut. Det var mycket trevlig och vänlig personal och det enda jag tyckte var jobbigt var att jag blev lite rastlös. Jag var ju inte sjuk, så därför kändes det lite underligt att ligga där. Jag hade ju bara lite träningsvärk i magen, inget annat.